18 March 2015

Pertanyaan mengenai Ambilan/Drawing


From: xxx@gmail.com

To: mr.radzi@yahoo.com

Sent: Wednesday, March 4, 2015 5:35 PM

Subject: Ambilan/ Drawing


Assalamualaikum En Radzi,

Saya ada terbaca komen-komen En di dalam blog, jadi saya amat berharap En dapat membantu saya untuk menyelesaikan kekusutan saya ini.

Saya memiliki sebuah syarikat milikan tunggal.Saya ada membuat "ambilan" yg banyak. bertujuan untuk keperluan peribadi seperti ubahsuai rumah. Persoalan saya adakah ambilan ini akan dikenakan cukai? Setahu saya milikan tunggal, cukai individu dan syarikat adalah sama.

Saya ada merujuk kepada akauntan yang membuat akaun untuk syarikat ini. Dia mengatakan tiada malasah sekiranya saya declare ambilan didalam akaun syarikat saya. Saya boleh letak sebagai "drawing" dalam balance sheet. Tetapi ada auditor yang saya rujuk mengatakan ini dikira sebagai "amount due to director". Sekiranya lhdn datang untuk buat semakan saya mungkin akan dikenakan denda.

Boleh terangkan kepada saya konsep ambilan ni? 
Adakah saya perlu letak sebagai "drawing" atau "amount due to director"?
Adakah ambilan ini akan dikenakan cukai?
Satu perkara lagi, saya ada ambil gaji bulanan beserta pembayaran epf. Adakah ini perkara yang dibenarkan untuk syarikat milikan tunggal?

Sangat berharap penjelasan dari En Radzi.

Terima Kasih.
 xxx 

JAWAPAN

Waalaikumsalam,

Terima kasih kerana mengunjungi blog kami. Berikut merupakan maklumbalas berhubung soalan yang telah diajukan :
Untuk makluman Cik/Puan, Perniagaan Milikan Tunggal ataupun Enterprise, akaun perniagaan mereka tidak perlu diaudit. Keuntungan perniagaan akan dikira sebagai pendapatan individu.

Konsep ambilan adalah perkara dimana pemilik mengeluarkan wang tunai atau bank atau barang niaga untuk kegunaannya sendiri. Ambilan tidak dikenakan cukai. Pada kebiasaanya terma ini wujud dalam akaun Perniagaan.

Manakalah istilah Pengarah (Director) dan perkara ‘Amount due to/from Director’ digunakan di dalam Syarikat Sdn Bhd. Oleh yang demikian, segala ambilan oleh Pengarah diletakkan sebagai Amaun Terhutang dari Pengarah (Amount due from Director) di Kunci Kira-kira.

Bagi akaun perniagaan Milikan Tunggal, ambilan tidak akan dikenakan cukai tetapi ia juga tidak diiktiraf sebagai perbelanjaan perniagaan. Oleh itu, apabila perniagaan tidak mempunyai perbelanjaan yang banyak, sekaligus ia akan meningkatkan keuntungan perniagaan dan seterusnya meningkatkan cukai.

Gaji Bulanan - Terdapat dua cara untuk merekod gaji bulanan dan EPF yang diterima oleh pemilik perniagaan iaitu :
a.       Direkod sebagai ambilan di Kunci Kira-Kira atau
b.      Direkod sebagai belanja gaji di Penyata Pendapatan
Pendapatan Pengajian dari Milikan Tunggal adalah merupakan pendapatan bagi pemilik. Maka, jika ianya direkod sebagai ambilan di Kunci Kira-Kira, ia tidak akan dilaras semula di dalam pengiraan cukai. Pelarasan ialah menambah semula perbelanjaan yang tidak dibenarkan iaitu perbelanjaan peribadi dan tidak berkaitan dengan perniagaan tersebut.
Sekiranya gaji direkod sebagai belanja di bawah Penyata Pendapatan, maka di dalam proses pengiraan cukai, gaji pemilik ini perlu diselaraskan semula. Ia adalah kerana gaji pemilik adalah dianggap sebagai belanja peribadi atau juga ambilan.

Sekian. Harap penerangan di atas dapat membantu



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...