From: xxx@gmail.com
To: mr.radzi@yahoo.com
Sent: Tuesday,
December 30, 2014 1:21 PM
Subject: Penyediaan
Akaun
Salam,
Saya baru berkerja sebagai kerani akaun di sebuah syarikat Sdn Bhd. Saya masuk kerja bos saya bagi saya penyata akaun ,di minta saya buat akaun untuk hantar ke audit. Bila saya tanyakan bukti akaun keluar masuk dia cakap tiada. Syarikat ni baru ditubuhkan pada awal tahun ini dan saya akaun yang pertama. Mcm mana utk saya buat akaun untuk hantar ke audit tu ye?? Dan satu soalan saya sebagai kerani akaun adakah perlu sy membuat akaun cash flow, profit & loss dan lain-lain???
Harap sangatttttttt encik membantu :'( :'(
Saya baru berkerja sebagai kerani akaun di sebuah syarikat Sdn Bhd. Saya masuk kerja bos saya bagi saya penyata akaun ,di minta saya buat akaun untuk hantar ke audit. Bila saya tanyakan bukti akaun keluar masuk dia cakap tiada. Syarikat ni baru ditubuhkan pada awal tahun ini dan saya akaun yang pertama. Mcm mana utk saya buat akaun untuk hantar ke audit tu ye?? Dan satu soalan saya sebagai kerani akaun adakah perlu sy membuat akaun cash flow, profit & loss dan lain-lain???
Harap sangatttttttt encik membantu :'( :'(
JAWAPAN :
Waalaikumsalam.
Terima kasih kerana
mengajukan soalan kepada pihak kami. Berikut merupakan maklumbalas berhubung
soalan yang telah diajukan :
AKAUN
Seksyen 167 Akta
Syarikat memperuntukkan bahawa tiap-tiap Syarikat, Pengarah dan Pengurus itu
mesti menyimpan rekod perakaunan dan rekod lain yang membolehkan akaun Penyata
Pendapatan dan Kunci Kira-Kira disediakan dari semasa ke semasa dengan telus.
Akaun-akaun ini
hendaklah disediakan mengikut piawaian perakaunan yang diluluskan. Penyata
kewangan beserta semua dokumen yang melibatkan transaksi perlu disimpan
sekurang-kurangnya 7 tahun.
Syarikat boleh
menyediakan sendiri akaun Syarikat tersebut ataupun mengupah pihak tertentu
untuk menyediakan akaun bagi pihak Syarikat. Sekiranya memilih untuk mengupah
orang menyediakan akaun Syarikat, semua dokumen berkaitan dalam melengkapkan
akaun Syarikat perlu disediakan seperti :
- Penyata Bank
- Buku cek
- Baucer Pembayaran
- Resit-resit
- Invois Jualan, Invois belian
- Penyata KWSP dan Perkeso
- Buku Tunai
- Dan lain-lain yang berkaitan
Pihak yang dilantik
oleh Syarikat akan menyediakan set penuh akaun yang mengandungi seperti
perkara-perkara di bawah :
- Imbangan duga (Trial Balance)
- Kunci Kira-kira
- Penyata Pendapatan
- Penyata Penyesuaian Bank
- Senarai Penghutang (Debtor Aging)
- Senarai Pemiutang (Creditor Aging)
- Lejar Am (General Ledger)
- Dan lain-lain yang berkaitan
AUDIT
Setiap tahun, Syarikat
perlu menghantar kepada Juruaudit Bebas untuk mengaudit Penyata Kewangan. Oleh
yang demikian, perakaunan yang telah disediakan seperti yang dimaklumkan di
atas perlu di audit.
Adalah menjadi
tanggungjawab kepada Pengarah dan Syarikat untuk melantik Juruaudit dan seterusnya
mengaudit akaun Syarikat. Selain itu, setiap Syarikat wajib menyerah simpan
Penyata Kewangan yang telah diaudit ke Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM).
KESIMPULAN
Berdasarkan kepada
persoalan daripada pihak Tuan/Puan, Penyata Kewangan yang lengkap boleh
disediakan melalui sistem perakaunan yang sedia ada digunakan di Malaysia. Cash
flow atau aliran tunai perlu dibuat untuk menunjukkan aliran masuk dan aliran
keluar sesuatu transaksi.
Pihak Tuan/Puan juga
perlu menyediakan dokumen-dokumen sokongan seperti yang dinyatakan di atas bagi
memudahkan proses perakaunan dilakukan dengan lengkap.
Sekian. Harap penerangan di atas dapat membantu.